Jak na stínování
Malování či kreslení je hra světla a stínu. Jestliže chcete, aby Váš obrázek působil reálně, je nutné využívat světla a stínu tzv. stínovat, čímž se Vaše výtvarné vyjádření výrazně posune a bude působit více umělecky a profesionálně. Není to ovšem lehká disciplína! O tom jak stínovat, se dozvíte v tomto článku.
Než začnete obrázek malovat či kreslit, vždy si nejprve uvědomte, odkud "jde" pomyslný světelný zdroj a dle toho svůj obrázek stínujte. Světlo znamená světlé místo - nic ve světle není tak tmavé jako ve stínu. Stín jsou pak ta tmavá místa, ve kterých není nic tak světlé jako ve světle. Pokud toto jednoduché pravidlo dodržíte, pak bude Váš obrázek působit plasticky, dodáte mu požadovanou hloubku, vyniknou na něm kontrasty a můžete dokonce vytvořit zdání pohybu a živosti.
Ideální je začít s kresbou a stínováním tužkou. S naukou stínování bychom měli začít nejprve s jednoduchými tvary (krychle, koule), které Vám nejvíce pomohou s uvědoměním si dopadu světla na předmět a nejtmavším místem stínu. Na jednoduchých plochách je totiž nejsnáze vidět, kde vzniká stín a kam naopak dopadá nejvíce světla. V kresbě na papír se používá ke stínování jednoduchá linka, kde intenzitou její síly můžeme docílit efektu stínování. Dále je to klasické stínování, kdy jemně jezdíme tužkou po papíře a dle intenzity přítlaku na tužku docílíme světlejšího a tmavšího místa. Jako třetí možnost stínování se v kresbě využívá tzv. šrafování, kdy jemnými čárkami v jednom směru, křížkováním, tečkováním, volným šrafem apod., vystínujeme požadovanou plochu od nejsvětlejších po nejtmavší místa. Stínování by mělo být vždy co nejvíce nenápadné a neměly by být vidět násilné přechody.
Jakmile pochopíme princip světla a stínu v černobílé verzi tužky či lineru, můžeme zkusit stínovat také barevně, a to např. pastelkami, pastely, fixy či barvami. Barevné stínování (a je jedno, kterou barevnou techniku použijete) stojí na stejném principu světla a stínu, jen s tím rozdílem, že se využívá světlých a tmavých tónů barev k určení světla a stínu. V barevném provedení se bere na zřetel míchání jednotlivých odstínů, aby se co nejvíce přiblížilo realitě či Vaší představě. Jednotlivé barvy se pak navzájem spojují a tím vznikne obrázek, který je plný života.
Stínování je o praxi umělce a je to alfa omega tvoření realistických obrazů. Tento um se musí neustále trénovat, cvičit “oko”, studovat předlohy, pozorovat a malovat, kreslit, malovat, kreslit, malovat, kreslit.
Hodně inspirace a kreativního ducha přeje tým Malovaného kamínku